conf. univ. dr. Csilla Könczei

Domenii de interes:

  • Teoria dansului
  • Semiotică nonverbală
  • Comunicare vizuală
  • Teoria reprezentării
  • Minorităţi etnice şi de gen
  • Societatea regimului statului-partid

Prezentare

La începuturi am studiat muzica, după aceea am continuat cu dansul, la facultate m-am specializat pe lingvistică, iar în anii 80, fiind șomer, am cutreierat țara ca și etnograf liber profesionist, ca după schimbarea de regim din 89, plăcerea mea să devină filmul. Toate aceste preocupări au rămas incorporate în mine, ele reapar și se intersectează în activitățile mele educaționale, de cercetare și artistice. În 1995 am obținut premiul III. la “Internationaler Videokunstpreis” din Karlsruhe cu un video experimental, “An Abstract Knowledge”, realizat pe tema ascultărilor de telefoane făcute de securitate. Cursurile mele despre comunicația vizuală și filmul documentar se află și în ziua de astăzi printre favoritele mele. Primele mele iubiri, dansul și ritul numit “borița, m-au urmărit toată viața. Chiar și disertația mea doctorală am scris-o despre borița din Șapte Sate din județul Brașov, publicată în 2009. Preocupările mele teoretice se axează cel mai mult pe analogiile existând între dans și limbaj. Sunt în căutarea unor posibile răspunsuri la întrebări de genul: cum putem concepe sensul nonverbal în cazul dansului, ce fel de dansuri se pot analiza pe baza modelelor lingvistice, și în ce măsură se pot ele adaptate. Sensibilitățile mele sociale și politice se manifestă cel mai mult în lucrările mele ca și cartea”Ilonka néni”, istoria vieții unei doamne rome narată în trei limbi, ori în studiile și cursurile mele care au în centru inegalitățile sociale, reîntărite de reprezentări ale puterii, cât și marginalizarea minorităților de gen și etnice, iar în final blogul meu”securist”, în care public și interpretez dosarele de urmărire ale tatălul meu și ale mele efectuate de către Securitate. Nevoile mele artistice sunt satisfăcute în mare măsură de către Casa Tranzit, un centru independent de artă contemporană, pe care am fondat-o în 1997.

Cele mai importante publicaţii

  1. 2017                Valóságképkészítés mint társadalmi interakció. [Shooting non-fiction as social interaction] In: Aranyhíd. Tanulmányok Keszeg Vilmos tiszteletére, Kriza János Néprajzi Társaság – BBTE Magyar Néprajz és Antropológia Intézet – Erdélyi Múzeum-Egyesület, Editor: Zsolt Albert Jakab – Vajda András, pag. 845-854.
  2. 2016                Dajkám jó hajdútáncos volt” Maszkulinitások és feminitások a hagyományos tánckultúrában. [“My nanny was a good heyduck dancer” masculinities and feminities in traditional dance] In: Színház és maszkulinitás
  3. 2015                A ‘60-as – ‘80-as évek magyar néptánckutatásának képe a cigány kultúráról. Beszédmódok és osztályozási rendszerek. [The Representation of Roma Culture in the Hungarian Folk Dance Research of the ‘60s – ‘80s. Discourses and Classificatory Systems] In: Aranykapu. Tanulmányok Pozsony Ferenc tiszteletére. Eds. Zsolt Albert Jakab – István Kinda, Kriza János Néprajzi Társaság – Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Székely Nemzeti Múzeum, Kolozsvár (Cluj), 829-839.
  4. 2014                Egy táncelméleti modell felé. Gondolatok a tánc és nyelv közötti analógiákról és különbségekről. [Towards a theoretical model of dance. Thoughts about analogies and differences between dance and verbal language] In: Az erdéyi magyar táncművészet és tánctudomány az ezredfordulón. II. Ed. by: Könczei Csongor, ISPMN, Cluj-Napoca, 33-56. / 2015 Spre un model teoretic al dansului. Gânduri despre analogii și diferențe dintre dans și limbă. In: Coreografia și etnocoreologia maghiară din Transilvania în mileniul trei. II. Ed. by: Könczei Csongor, ISPMN, Cluj-Napoca, 33-58.
  5. 2012                From field to text & dance and space. Proceedings for the 24th symposium of the ICTM Study Group on Ethnochoreology (10–16 July 2006, Tranzit House, Centre for Contemporary Art and Culture), Editors: Elsie Ivancich Dunin – Anca Giurchescu – Csilla Könczei, The Romanian Institute for Research on National Minorities – International Council for Traditional Music: Study Group on Ethnochoreology, Co-author: Anca Giurchescu
  6. 2010                A halva született harmadik ikertestvér. Nyilvános beszéd a nem létező romániai magyar tánckutatásról a hatvanas-nyolcvanas években, Az erdéyi magyar táncművészet és tánctudomány az ezredfordulón. Editor: Könczei Csongor, Editura Kriterion, Cluj-Napoca, 105-116. / Tripletul mort în fașă. Discursurile publice despre inexistența cercetării dansului maghiar din România în anii 1960-1980, Coreogrqfia și etnocoreologia maghiară din Transilvania în mileniul trei. Ed.: Könczei Csongor, Editura Kriterion, Cluj. 121-133.
  7. 2009                Kulturális identitás, rítus és reprezentáció a brassó megyei háromfaluban. A borica. [Cultural identity, rite and representation in the Three Villages from Brașov County: The Borica] Kriza János Ethnographical Association, Cluj
  8. 2007                Civil a pályán. Vélemény a pártállami diktatúra titoktalanításáról. [On the desecretization of the Dictatorship during the Unique Party-system Regime / Despre desecretizarea dictaturii statului-unipartid] Vitaindító., Magyar Kisebbség, 7-16.
  9. 2007                Táncelméleti írások. Writings in Dance Theory. (1987-2002). EFES, Cluj-Kolozsvár
  10. 2006                Valóság – mozi – társadalom. Bevezetés a dokumentumfilm antropológiájába. [Reality – Cinema – Society. Introduction into the anthropology of documentary] Desire, Cluj
  11. 2002                Ilonka néni. [Threelingual biography of Lăcătuş Ileana – in Rromani, Romanian, Hungarian] Editura Fundaţiei Pentru Studii Europene, EFES. Colecţia Studii Culturale.
  12. 2002 (1986)     Jegyzetek a Lábán-táncjelírásról. [Manual of the international dance-notation system „Laban”] Edited by Kriza János Néprajzi Társaság, Hagyományok Háza, Kolozsvár-Budapest
  13. 1994                Dance and Meaning. Is there a Conceptual Thinking in Dance? In: Kultursemiotik  und Kulturtheorie. Akten des 4. Österreichisch-Ungarisches Semiotik – Kolloqium, Wien 1994. Jf. 18 1-4/1994. 95-104.
  14. 1994                Ötletek a tánc textológiai elemzéséhez [Dance semiotics, multimedial textology: towards a textology of dance.] In: Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged. Szerk. Petőfi S.János, Békési Imre, Vass László, pag. 51-68.
  15. 1989                Motívumépítkési elvek a hétfalusi borica táncban. [Principles of creation in “Borica” dance from Seven Villages.] In: Tánctudományi Tanulmányok 1988-1989. szerk. Major Rita, Budapest, 145-163.

Programa de studii

  • Antropologie I. – Introducere în antropologia culturală şi socială
  • Antropologie II. – Comunicaţie vizuală
  • Antropologie IV. – Istoria antropologiei culturale şi sociale
  • Filmul antropologic si documentar
  • Antropologia dansului
  • Reprezentaţie si putere. Reprezentarea romilor prin prizma studiilor culturale
  • Share :
Acest website folosește cookie-uri pentru a vă oferi o mai bună experiență de navigare. Cookie-urile sunt mici fragmente de text pe care site-ul web le transmite browser-ului și care sunt stocate în dispozitivul informatic al utilizatorului. Prin utilizarea cookie-urilor, site-ul web devine mai util prin personalizarea conținutului său în funcție de preferințele dumneavoastră. Toate detaliile despre cookie-urile folosite le găsiți în Politica de utilizare a cookie-urilor. Continuarea navigării implică acceptarea cookie-urilor strict necesare. Site-ul web folosește și cookies de performanță care sunt utilizate doar pentru a îmbunătăți modul în care funcționează website-ul. Vizitatorii site-ului nostru nu sunt niciodată identificați în mod individual sau personal.
Accept
Respinge
Privacy Policy