Orbán Gyöngyi

Prof. univ. dr. Gyöngyi Orbán 

Profesor universitar

Domenii de interes:

  •   Viziunea pedagogică a hermeneuticii filosofice
  • Teoria valorilor sub aspect hermeneutic

Prezentare

Programul „Modalităţi de aplicare a viziunii hermeneutice în predarea literaturii” se încadreazã într-un program mai larg, întitulat „Lectura comprehensivă a literaturii”, în cooperare cu Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației. Acest program a fost conceput ca cadru de desfãșurare a diferitelor tipuri de activități teoretice și metodico-didactice alternative, organizate în vederea modernizării predării literaturii. Programul urmărește aplicarea creatoare a concepției hermeneutice și are ca scop întroducerea în procesul de predare a literaturii a lecturii bazate pe dialog desfășurat dintre text și elev prin care se formează o atitudine estetică comprehensivă, deschisă în ambele direcții. Prin această atitudine estetică se deschide calea spre aceea experiență estetică ce oferă pe de o parte plăcerea cititului pentru cititor-elev, pe de altă parte o colaborare activă, participativă dintre profesor și elev. Astfel, se realizează o asemenea învățare activizantă, formativ-participativă, care ar putea să aibă un efect înnoitor și  asupra viziunii didactice și pedagogice generale. Realizarea acestui program se bazează pe colaborarea susținută a cadrelor didactice liceale și universitare, elevi, studenți, specialiști din domeniul reformei învățământului.

Publicații

  1. Megértő irodalomoktatás. Stúdium Könyvkiadó, Kolozsvár, 1998.
  2. Ígéret kertje. A dialógus poétikája felé. Pro Philosophia – Polis, Kolozsvár, 1999., 2002.
  3. Háttérelemzések. Esszék a korszerű irodalomoktatás köréből. KOMP-PRESS Korunk Baráti Társaság, Kolozsvár, 2000.
  4. Magyar irodalom. Alternatív tankönyv a IX. osztály számára. T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2000.
  5. Magyar irodalom. Alternatív tankönyv a X. osztály számára. T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2000.
  6. Megértő irodalomolvasás 14-15 éves diákok számára. Holnap Kiadó, Budapest, 2003.
  7. Az irodalomóra mint hermeneutikai szituáció. In: Sipos Lajos (szerk.) Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Korona Nova Kiadó, Bp., 2006.
  8. Olvasókönyv XI. osztályosoknak. T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2006.
  9. Olvasókönyv XII. osztályosoknak. T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2007.
  10. Híd és korlát. Irodalmi hermeneutikai esszék. Egyetemi Műhely Kiadó, Bolyai Társaság – Kolozsvár, 2014.

Discipline predate

  • Teoria literaturii
  • Estetică
  • Hermeneutică
  • Textologie
Acest site folosește cookie-uri pentru a vă oferi o experiență optimă de navigare. Unele sunt esențiale, altele ne ajută să îmbunătățim funcționarea site-ului. Continuarea navigării implică acceptarea acestora. Detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Accept
Respinge
Privacy Policy