Prof. univ. dr. Gyöngyi Orbán 

Profesor universitar

Domenii de interes:

  •   Viziunea pedagogică a hermeneuticii filosofice
  • Teoria valorilor sub aspect hermeneutic

Prezentare

Programul „Modalităţi de aplicare a viziunii hermeneutice în predarea literaturii” se încadreazã într-un program mai larg, întitulat „Lectura comprehensivă a literaturii”, în cooperare cu Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației. Acest program a fost conceput ca cadru de desfãșurare a diferitelor tipuri de activități teoretice și metodico-didactice alternative, organizate în vederea modernizării predării literaturii. Programul urmărește aplicarea creatoare a concepției hermeneutice și are ca scop întroducerea în procesul de predare a literaturii a lecturii bazate pe dialog desfășurat dintre text și elev prin care se formează o atitudine estetică comprehensivă, deschisă în ambele direcții. Prin această atitudine estetică se deschide calea spre aceea experiență estetică ce oferă pe de o parte plăcerea cititului pentru cititor-elev, pe de altă parte o colaborare activă, participativă dintre profesor și elev. Astfel, se realizează o asemenea învățare activizantă, formativ-participativă, care ar putea să aibă un efect înnoitor și  asupra viziunii didactice și pedagogice generale. Realizarea acestui program se bazează pe colaborarea susținută a cadrelor didactice liceale și universitare, elevi, studenți, specialiști din domeniul reformei învățământului.

Publicaţii

  1. Megértő irodalomoktatás. Stúdium Könyvkiadó, Kolozsvár, 1998.
  2. Ígéret kertje. A dialógus poétikája felé. Pro Philosophia – Polis, Kolozsvár, 1999., 2002.
  3. Háttérelemzések. Esszék a korszerű irodalomoktatás köréből. KOMP-PRESS Korunk Baráti Társaság, Kolozsvár, 2000.
  4. Magyar irodalom. Alternatív tankönyv a IX. osztály számára. T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2000.
  5. Magyar irodalom. Alternatív tankönyv a X. osztály számára. T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2000.
  6. Megértő irodalomolvasás 14-15 éves diákok számára. Holnap Kiadó, Budapest, 2003.
  7. Az irodalomóra mint hermeneutikai szituáció. In: Sipos Lajos (szerk.) Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Korona Nova Kiadó, Bp., 2006.
  8. Olvasókönyv XI. osztályosoknak. T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2006.
  9. Olvasókönyv XII. osztályosoknak. T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2007.
  10. Híd és korlát. Irodalmi hermeneutikai esszék. Egyetemi Műhely Kiadó, Bolyai Társaság – Kolozsvár, 2014.

Programa de studii

  • Teoria literaturii
  • Estetică
  • Hermeneutică
  • Textologie
  • Share :
Acest website folosește cookie-uri pentru a vă oferi o mai bună experiență de navigare. Cookie-urile sunt mici fragmente de text pe care site-ul web le transmite browser-ului și care sunt stocate în dispozitivul informatic al utilizatorului. Prin utilizarea cookie-urilor, site-ul web devine mai util prin personalizarea conținutului său în funcție de preferințele dumneavoastră. Toate detaliile despre cookie-urile folosite le găsiți în Politica de utilizare a cookie-urilor. Continuarea navigării implică acceptarea cookie-urilor strict necesare. Site-ul web folosește și cookies de performanță care sunt utilizate doar pentru a îmbunătăți modul în care funcționează website-ul. Vizitatorii site-ului nostru nu sunt niciodată identificați în mod individual sau personal.
Accept
Respinge
Privacy Policy