Elena Platon

Conf. univ. dr. Elena Platon
Departamentul de limbă, cultură și civilizație românească
Domenii de interes:
- Etnologia
- Antropologia
- Didactica limbii române ca limbă străină/ca limbă nematernă
Biography
Ariile mele de interes sunt organizate pe două dimensiuni: pe de o parte, etnologia și antropologia, pe de altă parte, didactica limbii române ca limbă străină (RLS)/ca limbă nematernă (RLNM). În ceea ce privește prima dimensiune, activitatea mea de cercetare se concentrează în special pe riturile de solidaritate socială în comunitățile arhaice și tradiționale românești, ca și pe fenomenele de desolidarizare socială provocate de neînțelegerile confesionale din Transilvania postcomunistă. Cea de-a doua dimensiune vizează consolidarea fundamentării științifice a domeniului RLS/RLNM, prin elaborarea de studii teoretice legate de achiziția limbii române de către vorbitorii nonnativi, ca și prin asigurarea procesului de formare inițială și continuă a tuturor celor interesați de predarea/evaluarea RLS/RLNM.
Publications
Publicații relevante: Frăţia de cruce. O formă arhaică de solidaritate umană (2000); Biserica mişcătoare. Eseu de socio-antropologie religioasă (2006, 2012); Procesul de predare-învățare a limbii române ca limbă nematernă (RLNM) la ciclul primar. RLNM: P1 – ciclul primar (2011, coord. și coautor); Manual de limba română ca limbă străină. A1-A2 (2012, coautor); Descrierea minimală a limbii române. A1, A2, B1, B2 (2014, coautor); Memo şi prietenii lui. Limba română ca limbă nematernă. Clasa a V-a, vol. I, II (2014, coord.); Evaluarea competențelor de comunicare orală în limba română – învățământul secundar (EVRO-P2), 2015 (coord. și coautor).
Teaching
Susțin cursuri și conferințe destinate străinilor pe teme de cultură și civilizație românească, cursuri de didactica RLS la nivel masterat, în cadrul unui modul opțional de trei semestre, precum și cursuri practice de limba română pentru toate nivelurile aferente Cadrului european comun de referință pentru limbi. Am coordonat, în calitate de director, cursurile de formare acreditate și furnizate în cadrul a două proiecte europene pentru aproximativ 4000 de profesori de RLNM din învățământul preuniversitar, cele douăsprezece volume de studii destinate procesului de predare/evaluare a RLNM realizate în aceste proiecte, precum și manuale și materiale audio-video de învățare a RLNM destinate copiilor. De asemenea, sunt coautor la o serie de materiale și instrumente didactice de referință (manuale, teste, exerciții audio, filme didactice, fișe de lucru etc.), utilizate în prezent pe scară largă în universitățile din țară și străinătate unde se predă limba română vorbitorilor nonnativi.