Ioana Sonea

Lect. univ. dr. Ioana Sonea
Departamentul de limbă, cultură și civilizație românească
Domenii de interes:
- Româna ca limbă străină
- Didactică
- Dinamica limbii române actuale
Biography
Lucrez în domeniul românei ca limbă străină și al englezei ca limbă străină de mai bine de 16 ani. În prezent, sunt lector în cadrul Departamentului de limbă, cultură și civilizație românească, la Facultatea de Litere, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca și director de studii al Centrului de Limbi Moderne Alpha UBB. Am absolvit un masterat în dinamica limbii române actuale și am un doctorat în lingvistică (pe o temă de analiza discursului politic românesc). Sunt în mod special interesată de achiziția limbii a doua, de predarea și evaluarea limbilor străine, pentru scopuri generale sau academice. Sunt autoarea, alături de un colectiv de profesori de la Universitatea Babeș-Bolyai, a mai multor materiale didactice destinate predării românei ca limbă străină, dar și a unor cărți de metodica predării și evaluării limbii române. Recent, am devenit interesată de asigurarea calității în predarea limbilor străine la nivel universitar și am fost implicată în crearea și implementarea unui sistem de asigurarea calității în două dintre departamentele Facultății de Litere. În calitate de cercetător, pe lângă predarea și evaluarea limbilor străine, sunt intersată de lingvistica cognitivă și am publicat câteva studii în acest domeniu, mai ales pe teme legate de rolul metaforei în limbajul persuasiv.
Publications
Cărți în colaborare, publicate în edituri CNCSIS:
1. Elena Platon (coord.), Ioana Sonea, Ștefania Tărău, Evaluarea competențelor de comunicare scrisă în limba română – învățământul secundar, Cluj-Napoca, Casa Cărții de Știință, 2015, 200 p. ISBN 978-606-17-0694-5;
2. Elena Platon (coord.), Ioana Sonea, Anamaria Radu, Ștefania Tărău, Evaluarea competențelor de comunicare scrisă în limba română – învățământul primar, Cluj-Napoca, Casa Cărții de Știință, 2015, 200 p. ISBN 978-606-17-0693-8;
3. Elena Platon, Ioana Sonea, Lavinia Vasiu, Dina Vîlcu, Descrierea minimală a limbii române. A1, A2, B1, B2, Cluj-Napoca, Casa Cărții de Știință, 2014, ISBN 978-606-17-0553-5.
4. Elena Platon, Diana Viorela Burlacu, Ioana Silvia Sonea (coord.), Procesul de predare-învățare a limbii române ca limbă nematernă (RLNM) la ciclul primar. RLNM: P1 – ciclul primar, Cluj-Napoca, Casa Cărții de Știință, 2011, 231 p., ISBN 978-606-17-0072-1.
5. Elena Platon, Diana Viorela Burlacu, Ioana Silvia Sonea (coordonatori), Procesul de predare-învățare a limbii române ca limbă nematernă (RLNM) la ciclul gimnazial. RLNM: P2 – ciclul gimnazial, Cluj-Napoca, Casa Cărții de Știință, 2011, 236 p., ISBN 978-606-17-0073-8.
6. Elena Platon, Diana Viorela Burlacu, Ioana Silvia Sonea (coordonatori), Procesul de predare-învățare a limbii române ca limbă nematernă (RLNM) la ciclul liceal. RLNM: P3, Cluj-Napoca, Casa Cărții de Știință, 2011, 242 p., ISBN 978-606-17-0074-5.
Articole
1. Counterfactuals in the Romanian Public Discourse, în „Lingua”, XIV/2016.
2. Metaphor and Romanian Politics. A cognitivist approach, în „Studia Universitas. Philologia”, 2008.
3. Integrarea ca o nuntă şi cafteala politică. O analiză a metaforei în presa scrisă, în „Convieţuirea”, Year 10, nr. 1-4, 2006, pp. 171-176.
4. Bibliografia românei ca limbă străină, în „Lingua”, anul III-IV / 2004-2005, pp. 125-159.
5. “Metaphor and Emotion. The Day the Polenta Finally Exploded. An Analysis of the Heat Metaphor in the Romanian Written Press”, în Iulian Boldea (Editor), Globalization and National Identity. Studies on the Strategies of Intercultural Dialogue, Arhipelag XXI Press, 2016, ISBN: 978- 606-8624-03-7.
6. „Metalimbajul în evaluarea românei ca limbă străină, în Limbaj primar vs. metalimbaj, coord. Emma Tămâianu-Morita și Miorița Ulrich, Presa Universitară Clujeană, 2008.
Teaching
Predau un curs de cultură și civilizație românească, dar și cursuri de română ca limbă străină pentru nivelurile A1, A2, B1, B2. Am experiență ca formator în cursurile de perfecționare destinate profesorilor din mediul universitar și preuniversitar, atât ca formator, cât și în calitate de coordonator de programe.